Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм.
Франція. Шарль Бодлер "Квіти зла"
ПРО ВПЛИВ ФІЛОСОФСЬКИХ КОНЦЕПЦІЙ НА
РОЗВИТОК МОДЕРНІЗМУ
Кінець XIX
- початок XX століття ознаменувався загальною кризою суспільства, що охопила
різні сфери життя. Проте передчуття наближення історичних і соціальних
перетворень сприяло пошукам нових ідеалів у житті і творчості. Не
задовольняючись засобами романтизму і реалізму, митці починають активно
використовувати нові форми відображення нових загальнолюдських і художніх
цінностей.
ПРО «МОДЕРН» І «МОДЕРНІЗМ»
Докорінні
зрушення в суспільстві не могли не помітити митці і проголосили необхідність
появи нового. Починаються активні пошуки нових шляхів розвитку культури
людства. З’являються нові течії й угруповання, паралельно існують різні художні
школи і напрями, кожний з яких пропонує своє бачення розвитку мистецтва.
Це «нове» у
мистецтві почали називати «модерном» (від франц. moderne — сучасний). Прагнучи перевершити все, що було створено
до них, митці модерну — модерністи — проголосили гаслом свого стильового
напряму сучасність та новизну.
Модерн відштовхував старе, адже традиційні форми мистецтва, такі як реалізм і
романтизм, вже не могли передати всіх реалій нового життя. Як вдало зазначив
іспанський філософ Ортега-і-Гассет, нове мистецтво полягало «у цілковитому
запереченні старого». Для позначення цього періоду культури, а також сукупності
новітніх течій мистецтва, що існували з кінця XIX ст., більшість дослідників
використовує термін «модернізм».
Модернізм — це спільна назва
літературних напрямів та течій, що виникли в європейській літературі на межі
ХІХ—ХХ століть, яким притаманні спроби відобразити нові явища суспільства
новими художніми засобами.
Модерністи,
на відміну від реалістів, обстоювали особливе призначення митця, здатного
передбачити шлях нової культури. Реалістичні засоби видаються їм недостатньо
виразними та застарілими для того, щоб передати душевний стан людини, яка
опинилися сам на сам з проблемами цього ворожого світу. Проте зовсім іншим було
ставлення до романтизму у модерністів. Невипадково зачинателями раннього
модернізму були пізні романтики — Шарль Бодлер, Леся
Українка та ін. Від романтизму вони перейняли несприйняття недосконалої
дійсності, протиставлення бездуховній реальності сили духу і мистецтва, поетику
контрасту й антитези.
Модерністи
стверджують самоцінність та самодостатність особистості, шукають особливі
художні засоби, щоб передати весь комплекс гострих проблем суспільства. Вони
заперечують звернення до реальної дійсності, життєподібність реалізму, водночас
не приймають романтичної втечі від дійсності, їх не цікавить предметний світ,
вони захоплені «створенням нової дійсності», і чим більше вона неправдоподібна,
тим вірогіднішою вона стає в їхній уяві.
Різних
митців-модерністів об’єднують такі спільні ідеї, як інтерес до людини як до
особистості, бажання захистити і зберегти її духовний світ, відмова від
принципу правдоподібності, надання переваги творчій інтуїції митця, прагнення
до художніх експериментів, використання навмисно ускладнених форм.
Течії раннього модернізму
Серед течій
раннього модернізму виділяють імпресіонізм, неоромантизм і символізм.
Імпресіонізм (від фр. impression — враження) — літературно-мистецька течія раннього
модернізму, заснована на принципі безпосередньої фіксації вражень,
спостережень, співпереживань.
Завдання:
1. Поясніть, чим відрізняється неоромантизм від романтизму і що їх об’єднує.
2. Самостійно знайдіть додаткову інформацію про одного із відомих вам представників модернізму (на ваш вибір) і презентуйте її в класі.
Немає коментарів:
Дописати коментар